Tuesday, April 20, 2010


BUDAYA AL-QURAN

Saya sempat berbincang dengan Ketua Tarbiah PMIUM semalam. Perkara asas yang kami bincangkan ialag, apakah kemuncak aksiologi tarbiah. Beliau menyatakan, melahirkan manusia yang boleh berguna untuk Islam.

Kemudian kami melanjutkan perbincangan dan ia tambah menarik dengan kedatangan saudara saya Azlan. Biasa budaya berbincang sesama kami. Bermula dengan satu perbincangan yang sangat ilmiah, bertukar kepada strategi tarbiah.

Saudara Azlan mengemukakan gagasan menarik untuk saya dedahkan. Ke arah mewujudkan budaya al-Quran kalangan ahli jamaah dengan melaksanakan beberapa konsep.

Pertama, semua ahli jamaah mesti membawa mashaf al-Quran kecil ke mana-mana sahaja mereka pergi. Natijah yang paling besar ada dua. Satu, keversihan dan kesucian diri terpaksa dijaga lantaran mereka membawa mashaf. Kedua, mereka akan terdidik untuk membaca al-Quran.



Kedua, mewujudkan suasana cinta al-Quran dengan memulakan sebarang majlis dengan membaca al-Quran dan bertadabbur bersama-sama. Apatah lagi jika surah yang dipilih ialah tentang akhirat dan kematian. Ia pasti lebih melunakkan hati.

Jika kedua-dua perkara ini dapat diimplementasikan sebaiknya, saya yakin satu perubahan akan berlaku. Ia memerlukan kesungguhan bermula dengan komitmen kalangan pimpinan terlebih dahulu. Jika pimpinan memulakannya, maka pasti akan diikuti oleh semua ahli.

Al-Quran adalah asas segala-galanya. Zikir yang paling mulia ialah al-Quran. Tiada guna karya Fathi Yakan atau Syed Hussein Nasr yang ditelaah sedangkan al-Quran kurang menjadi pedoman dan irsyad. Ia merugikan sebenarnya.

Saya juga mencadangkan agar Ketua Tarbiah, Saudara Hadi meneliti semula sembilan ciri Ibadur Rahman yang difirmankan Allah dalam surah al-Furqan. Maka ciri-ciri itu mesti difahami oleh semua ahli dan menjadi amalan dalam kehidupan dan penghidupan mereka. Selain itu, seharusnya ahli meneliti apakah muwasafat tarbiah bersepuluh yang harus mereka capai. saya pun masih dalam proses pembinaan diri.

Budaya cinta al-Quran. Semasa berjalan, kita mungkin pernah melihat ahli berjalan sambil membaca. Tetapi ada atau tidak ahli yang berjalan sambil membaca al-Quran atau mulutnya terkumat-kamit melafazkan zikir dan tasbih?

Ia bukan satu fenomena lagi bukan?

Sebagai contoh yang lain. Apabila kita berhadapan dengan sesuatu masalah, apakah kita terlebih dahulu memohon pertolongan dengan mengerjakan solat, membaca al-Quran dan mengadu kepada Allah? Atau kita kalut dan berbincang sesama ahli?

Sesungguhnya ahli hanyalah makhluk yang tiada daya dan upaya, sedangkan Allah adalah Khaliq. Allah lebih mengetahui.

Saya menutup perbincangan jam 1 pagi semalam dengan satu cadangan, "Akhi, mungkin nta boleh buat satu lounching berkaitan Generasi al-Quran Yang Unik."

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain