Thursday, January 10, 2013

Kanser : Sakit dan Sihat, Semuanya daripada Allah


DISAHKAN KANSER



~ Muhasabah cinta terucap indah, mengalir berzikir di kidung doaku..
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku..~

Aku tersentap lalu terjaga daripada tidur apabila alunan ringtone itu melanggar eardrumku.
Lalu ku menekan “Accept Call” untuk menjawab panggilan tersebut.

“ Assalamualaikum Angah, buat apa tu?” soal ibuku

“ Waalaikumussalam Ummi, erk.. Qailullah jap..” jawabku dengan suara yang cover-cover bangun daripada tidur.

“ Doktor dah buat CT scan pada tubuh Mok, dan melalui result tu doktor kesan Mok terkena barah kanser tahap 4 “ cerita ibuku dengan nada yang sayu.

“ Inna lillahi wa inna ilahi rajiun. Besarnya ujian yang Allah timpakan kepada Mok kan? Apa rawatan susulan untuk kanser ni??” mendengarakan cerita ibuku, aku terus ter’jaga’ daripada lamunan.

“ Benar Angah, semua ini tanda Allah sayang pada dia. In syaa Allah doktor akan membuat bone scan untuk mencari kerosakkan pada tulangnya dan mengenalpasti sel kanser yang merebak dengan lebih terperinci. Dengan izin Tuhan, dalam masa 2 minggu daripada sekarang, Mok akan buat radioterapi di HUSM . Walaupun doktor mensyorkan dia untuk menjalani rawatan kemoterapi.“ balas Ibuku.

                Perbualan kami berlarutan dan terhenti bila Azan Zohor berkumandang. Aku lantas mengangkat wuduk dan bermunajat kepada Rabbul Jalil. Seusai solat, aku mencapai telefon selularku yang ditinggalkan di atas katil itu. Pelbagai soalan mengenai rawatan moden radioterapi dan kemoterapi bermain di benak fikiranku.

MULA MENCARI APAKAH ITU RADIOTERAPI DAN KEMOTERAPI

http://www.google.com.my/imgres?hl=en&safe=off&tbo=d&biw=1024&bih=494&tbm=isch&tbnid=


                Lantas ku berbicara dengan Mr. Google dengan harapan segala persoalan ku terjawab.
Pelbagai blog nukilan bloggers dan doktor aku lawati bagi mengisi jawapan kepada tempat kosong ini.
Sedikit sumari perihal radioterapi yang aku dapat :
1.       Rawatan Radioterapi

Rawatan radioterapi adalah salah satu kaedah rawatan kanser yang sangat penting. Radioterapi bukan saja penting untuk rawatan kanser wanita tetapi juga kanser-kanser lain. Tidak semua kanser boleh dirawat dengan pembedahan ataupun kemoterapi. Rawatan radioterapi adalah salah satu rawatan yang menggunakan sinaran-X yang berkuasa tinggi ataupun bahan radioaktif untuk membunuh sel-sel kanser. Rawatan radioterapi untuk kanser-kanser yang melibatkan organ-organ badan yang lain mempunyai kaedah yang berbeza walaupun mempunyai asas yang sama.
Aku juga ada terbaca mengenai kesan sampingan yang bakal dihadapi oleh pesakit yang menerima rawatan  ini. Antaranya kulit menjadi gelap sedikit kerana sinaran X yang berkuasa tinggi yang dipancarkan kepada abdomen pesakit.

Tiba-tiba aku teringat akan kata-kata si budak kecil, anak kepada Mok berkata :

“ Selepas Mok buat radioterapi, kulit Mok akan hitam “ cerita budak itu kepadaku dengan nada yang main-main

Nah! Ternyata benar kata-katanya. Lain kali jangan dipandang enteng dengan pendapat kanak-kanak berumur 9 tahun. Sebenarnya mereka lebih matang menilai jika mereka melalui saat-saat ini dalam hidupnya berbanding kita yang berpuluhan tahun hidup di dunia ini dalam keadaan sihat.


وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
" الكلمة الحكمة ضالة الحكيم فحيث وجدها فهو أحق بها " .
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kalimah yang mempunyai hikmah adalah sesuatu yang hilang daripada orang yang bijaksana[1], di mana sahaja dia mendapatinya maka dialah yang lebih berhak dengannya”.[2]

2.       Rawatan Kemoterapi

Salah satu kaedah rawatan kanser yang sering diberikan kepada pengidap kanser adalah ubat kemoterapi. Kemoterapi tidak dapat tidak akan mengubah kehidupan anda. Disamping mengalami perubahan dari segi penampilan fizikal dan emosi, anda mungkin juga akan merasa sukar untuk bercakap mengenai apa yang anda rasa kepada orang lain. Dengan memahami bagaimana kemoterapi bertindak ke atas sel-sel yang normal dan tidak normal dalam diri anda, diharap anda akan lebih tabah dalam menghadapi sebarang kesan sampingan yang dialami sepanjang dalam rawatan ini. Apa yang penting adalah anda perlu sentiasa berfikiran positif di dalam menjalani rawatan kemoterapi ini.

                “Patut la Ummi cakap Mok tak nak menjalani Kemoterapi, rupanya Kemo ini sangat dahsyat  kesan sampingannya persis apa yang terjadi kepada arwah suaminya  sedekad yang lalu“ bisik hati kecilku.

                Sedih apabila mengingat kembali memori arwah Ayah Husin, menderita penyakit Kanser Pankreas sehingga badannya menjadi sangat kurus seperti mayat hidup pada saat-saat akhir kehidupannya. Setelah menjalani rawatan Kemo kali ke 4, akhirnya Allah menamatkan penderitaannya.

“ Sungguh menakjubkan keadaan orang yang beriman, kerana semua perkara adalah baik baginya,dan itu tidak akan terjadi kepada sesiapa pun kecuali orang yang beriman. Jika dia mendapat nikmat, dia bersyukur, maka itu baikbaginya. Jika dia ditimpa musibah, dia bersabar, maka itu pun baik baginya “
HR Muslim


TERJUMPA PELBAGAI RAWATAN ALTERNATIF

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua
HR Abu Daud

Terlalu banyak ikhtiar yang dilakukan dan dibuat oleh manusia untuk merawat penyakit ini. Pelbagai kaedah dan cara yang dijumpai : Ada yang menggunakan ubat-ubatan tradisional, ada yang mencipta resepi makanan untuk menghilangkan kanser, ada juga yang menghasilkan produk antikanser, ada yang mengamalkan ayat-ayat suci Al Quran, tak lupa juga ada yang mengunakan bomoh dan jampi serapah dalam rawatan.

Teringat akan cerita ajaib yang berlaku kepada suami kawan baik Ummi.

“ … macam kes Aunty Shima. Suaminya telah dikesan menghadapi barah otak.  Ummi sangat kagum dengan usahanya untuk mencari penawar kepada suaminya. Angah tahu dia buat apa? Dia pergi ke sebanyak mana masjid yang boleh di negeri ini untuk meminta air solat hajat daripada para imam. Tahu tak apa yang berlaku?? Selepas beberapa tempoh suaminya mengamalkan air solat hajat daripada umam, tiba-tiba doktor mendapati sel barahnya menjadi kecut sehingga ke tahap tersebut. Doktor terkejut dan hairan dengan perkara ini…”

Patutlah selama ini Ustazah Chik selalu mengingatkan kepada ahli-ahli usrah supaya menghadirkan para alim ulama dalam majlis solat hajat . Dengan harapan Allah memakbulkan doa kita dengan cepat apabila ada orang yang dekat dengan Tuhan. Dan, sekarang ia memang benar dan terbukti!
               

Allah memang nak mengalakkan hambanya berusaha untuk mencari segala apa penawar kepada penyakit yang ditimpakan. Jika tidak dapat diubati, paling kurang Allah mahu memberi pahala berikhtiar kepada kita. Pemurahnya Allah kepada hambaNya. Kan..kan..kan..???

http://kikioktarianigoblog.wordpress.com/2012/12/11/ikhtiar-dan-doa/ikhtiar-dan-doa/



TETAPI RAWATAN KANSER HANYALAH UNTUK TUJUAN KEUNTUNGAN

Persepsiku berubah apabila membaca artikel menarik daripada seorang doktor perubatan yang mengidap Kanser. Berikut adalah petikan artikel dari Rick Cantrell, PhD, MD, PsyD yang di petik daripada website islamiclearningcentre.com.

Good to share with family and friends.
Subject: Cancer treatment is about making money...provoking thoughts
I posted this article, which may have some provoking thoughts:

The below is absolutely 100% true and as a doctor I have been telling people this for 15 years now. No one wants to listen. Folks need to wake up. Cancer treatment is about making money. It is a 120 billion dollar a year industry in the United States alone and estimated to be a 600 billion dollar a year industry worldwide.

A successful cancer case according to the American Cancer Society and the American College of Oncology and Hematology means that the person survives for 5 years. Both the American Cancer Society and the American College of Oncology and Hematology admit that a person is likely to survive cancer for 7 to 10 years even if they do absolutely NOTHING. Of course, only the doctors get those magazines - not you, the cancer patient.

Alternative medicine's track record of curing cancer is 10 times higher than that of conventional medicine. Note that I say CURE.

Remember another thing. A TUMOR is just a symptom. It is not the cause of cancer.

Science is cause and effect. Remove the cause and the effect disappears.

I am in my third battle with cancer right now. I have not done any chemotherapy or radiation or surgery for any of my bouts with cancer. I survived leukemia, I survived Non Hodgkins Lymphoma and now I have Glioblastoma which is supposedly an incurable form of brain cancer. I was given two months to live 5 months ago.

I have been using Chinese herbs, high doses of vitamin C, acupuncture, chiropractic, homeopathy and nutritional changes. Yes, at first it got worse. It had metastasized to my lymph nodes, my lungs and my bones. As of this week, I am happy to say that there is no evidence now of any cancer in my lymph system or my bones. I had 6 tumors in my lungs, now there are only two. The tumors in my brain have shrunken tremendously. I never did any of their chemo, radiation or surgery.

Here is a very interesting statistic that you can only have access to by being a doctor. Every year more than 1,000 doctors oncologists (cancer doctors) are diagnosed with cancer. Less than 10% of them choose to do the treatment that they have been giving to their patients.Sort of like the fact that less than 25% of all pediatricians vaccinate their own children because of the fact that the risk of sudden death or serious side effects from the vaccination is higher than the risk of catching the disease one is being vaccinated for. This is not bullshit people - it is truth.

Medicine is about money, not about your health and the system traps people, especially the elderly, disabled and poor into a deadly treatment regime that puts them in an early grave. Meanwhile, all the jet set billionaires are flying off toEurope and paying big bucks for alternative treatments and getting cured.

Does alternative medicine work all the time? No. Of course not. Nothing works all the time. But there is a reason for that. You don't die until it's your time to die. Nothing can make you live longer than that time.

However quality of life comes into play. Those cancer patients who use alternative therapies for their cancer, yet still die from the illness, suffer a much higher quality of life. They die able to spend time with their families and even recognize their family members. They don't become emaciated like those who do chemotherapy or radiation do and rarely is a person who goes under the treatment of chemotherapy able to recognize anyone for the last few days of their lives. Their bodies become ravaged to the point that you can't even recognize them either. They suffer at a much much higher rate and they have one let down after another as doctors tell them, ahhh - it's looking good, only to tell them on the next visit it's looking worse, you need more chemo and radiation.

What is criminal about this is that YOUR DOCTORS KNOW THIS SHIT.

I took an oath as a physician. I have always followed it. That has certainly not made me successful financially as a doctor because I have consistently refused to go along with conventional medicine's bullshit.

Read the below carefully. It may indeed make a difference in your life.

Rick Cantrell, PhD, MD, PsyD

AFTER YEARS OF TELLING PEOPLE CHEMOTHERAPY IS THE ONLY WAY TO TRY ('TRY', BEING THE KEY WORD) TO ELIMINATE CANCER, JOHNS HOPKINS IS FINALLY STARTING TO TELL YOU THERE IS AN ALTERNATIVE WAY.

AKHIRNYA SEDAR AKAN HAKIKAT PENYAKIT DAN PENYEMBUHAN


Punca penyakit kanser masih belum dikenalpasti dan menjadi persoalan sehingga kini. Apa yang pasti, semua penyakit itu datang daripada Allah dan kepada Allah juga kita meminta penyembuhan. Segala rawatan penyembuhan hanyalah method daripada manusia yang lemah, tetapi Allah jualah yang berkuasa sama ada mahu menghilangkan, mengekalkan mahupun mengurangkan kesakitan itu.

Dialah yang membuatkan kamu tertawa dan Dia juga membuatkan kamu menangis. Dialah  yang mematikan kamu dan menghidupkan kamu kembali
An Najm : 43-44

                Aku menjadi malu dengan ketabahan ibu sedaraku itu. Walaupun Allah hantarkn penyakit silih berganti kepadanya,namun dia tak pernah mengeluh, malah bertambah kuat dalam pengibadatannya.

http://1.bp.blogspot.com/-ODbvx1j7LxI/Tk3NsJqdhAI/AAAAAAAAAd8/iqXPI4-W2p4/s1600/haluanita-bekalan-solat-1.jpg


 Barangsiapa yang memelihara ketaatan kepada Allah di masa kuatnya, maka Allah akan memelihara kekuatannya di saat tua dan kekuatannya melemah. Ia akan tetap diberi kekuatan pendengaran, penglihatan, kemampuan berfikir dan kekuatan akal
( Ibnu Rajab )
Ayuh! Bersama kita sedari hakikat ini.

Walaupun mati itu pasti, tetapi kualiti kehidupan masih menjadi permainan.

# Sesiapa yang membaca artikel ini, ayuh berdoa untuk keselamatan dan kesihatan yang lebih baik kepada Mok dan suami Aunty Shima,serta keberkatan hidup di dunia dan akhirat kepada semua watak dalam naratif ini. Mudah-mudahan Allah turut membantu kita di waktu kita lemah..
Amin Ya Rabbal A’lamin..

Nukilan : Brabus Rocket

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain