Friday, April 30, 2010

Mengingati al-Aqsa dibakar

Oleh MASZLEE MALIK

Sebahagian besar masyarakat Islam lupa Masjid al-Aqsa pernah dibakar pada tahun 1969. – AFP.



FIRMAN Allah S.W.T.: ‘‘Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat ibadat serta gereja-gereja (kaum Nasrani) dan juga tempat-tempat sembahyang (synagogue kaum Yahudi) dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah sebanyak-banyaknya.” (Surah al-Haaj: ayat 40)

Jika dalam ayat di atas, umat Islam telah dilarang daripada menjadikan rumah-rumah ibadat sebagai sasaran mereka di kala peperangan dan di kala damai, sebaliknya pula yang sentiasa berlaku terhadap umat Islam.

Sering kali jika berlaku apa-apa peperangan ke atas umat Islam, pasti musuh-musuh mereka menjadikan masjid-masjid sebagai sasaran.

Lihatlah apa yang berlaku di Babri, India, masjid-masjid di Bosnia lewat konflik Serb-Bosnia, masjid-masjid di Iraq yang sentiasa terdedah kepada penghinaan dan serangan tentera-tentera “paling bertamadun” di dunia, iaitu tentera-tentera Amerika Syarikat (AS).

Di tanah Palestin, ada masjid yang dirobohkan, ada yang dijadikan muzium dan ada yang ditukarkan kepada kandang lembu.

Ada juga masjid yang ditukarkan menjadi kelab malam dan rumah pelacuran seperti mana yang dilaporkan oleh wartawan Palestine Return Centre, United Kingdom dalam filem dokumentari mereka The Cries of the Minarets.

Lebih malang lagi, Masjid al-Aqsa sendiri, yang merupakan masjid ketiga suci umat Islam dan juga kiblat pertama mereka sendiri tidak terlepas daripada ancaman dan juga aksi ganas pihak Zionis.

Dalam peperangan 1967 yang menyaksikan kemenangan rejim Israel dengan bantuan AS, pihak tentera Zionis telah memasuki Masjid al-Aqsa dan menawannya.

Dengan bertrak-trak tentera rejim, mereka telah menari-nari di sekeliling Masjid al-Aqsa sambil menyanyikan lagu:

“Letakkan apricot ke atas epal, agama Muhammad telah hancur dan musnah, Muhammad telah mati. ‘‘Yang ditinggalkan hanyalah anak-anak perempuan yang lemah.”

Lagu tersebut membawa makna bahawa dengan kemenangan mereka yang dianggap sebagai mukjizat itu merupakan berakhirnya agama Islam.

Ia juga menandakan kegagalan umat Islam mempertahankan masjid mereka itu menunjukkan bahawa umat Islam telah kehilangan orang-orang lelaki yang mampu mempertahankan masjid mereka!

Bermula tarikh itu, pihak rejim telah mengisytiharkan tembok sebelah barat Masjid al-Aqsa sebagai milik mereka.

Tembok sebelah barat masjid yang dikenali selama berkurun-kurun sebagai ‘Tembok Buraq’ (kerana dikatakan Rasulullah telah mengikat Buraq di tembok tersebut sewaktu peristiwa Israk dan Mikraj) itu telah ditukarkan namanya kepada ‘Tembok Meratap’.

Ia telah diisytiharkan secara rasmi juga melalui tarikh tersebut sebagai kiblat warga Yahudi untuk mereka menunaikan ibadat ‘meratap’ di atas kehilangan ‘Haykal’ yang pernah dibina oleh Nabi Sulaiman di atas tapak tersebut.

Sehingga kini, penganut agama Yahudi yang berfahaman Zionis dari serata dunia akan menunaikan ‘haji’ mereka di sana.

Bagi tentera mereka yang akan menjawat jawatan tertinggi dalam angkatan tentera rejim juga akan menunaikan ‘angkat sumpah’ di tembok tersebut untuk mempertahankan negara Israel (Erez Yizrael) dengan nyawa dan darah mereka.

Perlu diingat, penawanan ke atas tembok Buraq itu bukanlah satu tindakan yang terakhir mereka terhadap Masjid al-Aqsa, tetapi merupakan permulaan bagi mereka untuk merobohkan Masjid al-Aqsa dan membina semula kuil ibadat mereka yang dinamakan sebagai The Mount Temple ataupun Haykal Sulayman.

Sebagai bukti yang kukuh, pada 21 Ogos 1969, seorang penganut fahaman Zionis beragama Kristian dari Switzerland Dennis Micheal telah membakar sebahagian daripada ruang utama Masjid al-Aqsa.

Antara yang mengalami kemusnahan daripada tindakan keganasan tersebut ialah mimbar masjid yang telah dibina semenjak zaman Nuruddin al-Zinki dan pernah digunakan oleh Salahuddin al-Ayyubi di zaman pemerintahannya.

Sehari suntuk, umat Islam telah bertungkus lumus bersama-sama memadamkan api dan juga menyelamatkan kesan -kesan sejarah di masjid tersebut.

Hasil daripada peristiwa pembakaran Masjid al-Aqsa ini, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) telah ditubuhkan untuk menyatukan negara-negara majoriti umat Islam agar menjadikan isu Palestin dan Masjid al-Aqsa sebagai isu utama umat Islam sedunia.

Bagi penjenayah yang telah bertanggungjawab membakar Masjid al-Aqsa pula, beliau telah dibebaskan oleh kerajaan rejim Zionis kerana didapati ‘tidak siuman’, walaupun dari segi profesionnya beliau merupakan seorang doktor perubatan!

Sebagai reaksi terhadap peristiwa pembakaran tersebut, negara-negara Islam telah bersetuju untuk menubuhkan OIC sebagai langkah menjadikan isu Palestin dan Masjid al-Aqsa sebagai isu utama umat Islam sedunia.

Sejak hari itu jugalah, 21 Ogos dianggap sebagai hari memperingati Masjid al-Aqsa sedunia.

Sayangnya, sehingga kini, bukan hanya sekadar isu Palestin tidak dapat diselesaikan oleh OIC, malah isu Masjid al-Aqsa yang sepatutnya diambil peduli oleh setiap umat Islam terpinggir dari agenda OIC.

Ratusan resolusi yang telah diluluskan oleh OIC, namun di peringkat praktikalnya, tiada satu pun yang dapat dilaksanakan.

Lebih malang lagi, dalam mengemukakan apa-apa penyelesaian terhadap isu Palestin, negara-negara OIC hanya menuruti sahaja apa-apa keputusan yang dibawa dari Washington dan Tel Aviv.

Sehingga detik ini, walaupun sudah hampir tiga ancaman yang diumumkan oleh golongan radikal Yahudi semenjak awal tahun 2005 untuk merempuh masuk dan menawan Masjid al-Aqsa, tiada apa-apa keputusan yang dikeluarkan oleh OIC dan mana-mana negara anggotanya berkaitan perkara tersebut.

Sepatutnya, negara-negara OIC menjadikan tarikh 21 Ogos sebagai tarikh untuk diingati oleh semua umat Islam di serata dunia setiap tahun.

Pemakaian hijab berleluasa di eropah punca kemarahan pihak gereja Vatican

Oleh Mustafa Mokhtar El-Rashidi

ROME – Satu berita yang tersebar sekarang ini di gereja Roman Katholik, Vatican yang menggangu tumpuan para pemimpin tertinggi gereja tersebut ialah isu pemakaian hijab di kalangan wanita Islam di beberapa buah negara eropah, malah bertambah bilangan mereka yang memeluk Islam dan merasa sensitif jika agama Islam diperlakukan dengan sewenang-wenangnya.

Demikian laporan Perbadanan Penyiaran British (BBC) yang menyifatkan situasi sekarang ini dengan pertambahan individu yang memakai jijab dan memeluk Islam menyebabkan para pemimpin agama Kristian di Vatican merasa tidak senang hati, di samping mereka tidak menyangka bahawa ramai bekas penganut Kristian telah beralih angin kepada islam sebagai cara hidup mereka.

Walaupun pemakaian hijab sebelum ini dibahaskan secara meluas di beberapa negara eropah dan ada negara yang mengambil keputusan untuk mengharamkan pakaian tersebut dengan pelbagai pendekatan bagi menambahkan tekanan terhadap waniat Islam, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Sehubungan itu, Kardinal Renato Martino menyatakan ketegasannya bahawa tidak ada tolak ansur dalam pemakaian hijab ke atas wanita Islam di eropah, khususnya di Itali yang terdapat gereja terbesar Roman Katholik.

Menurutnya, menjadi tanggungjawab mana-mana individu yang memasuki sesebuah negara khususnya di Itali, mengikut adat resam, peraturan dan undang-undang negara tersebut, malah ia patut dihormati, begitulah dengan pemakian hijab yang bukan budaya dan adat resam masyarakat eropah, maka wanita Islam tidak dibenarkan memakainya kerana ia begitu asing.

Justeru, beliau memohon kerjasama pihak berkuasa Itali agar bertindak untuk meyekat kemaraan golongan eksterim agama Islam dengan kadar segera.

Menurutnya, pihak berkuasa Itali sejak tiga dekat yang lalu telah melarang mana-mana individu berhijab dan menutup muka dengan purdah kerana ia bukan dari ajaran agama Kristian sebenar.

Demikian juga pandangan paderi Agustino Marceto, yang menegaskan bahawa orang Islam perlu memahami sedalam-dalamnya di bumi mana mereka pijak, maka mereka patut akur dengan peraturan yang ada tanpa perlu mempersoalkannya – Alshaab.

Akad nikah ketika berlakon sah walaupun sekadar main-main – Fatwa al-Azhar

KAHERAH : Sekumpulan ulama’ al-Azhar dalam kenyataan akhbar-akhbar tempatan serta laman web rasmi mereka mengulangi pendirian bahawa para artis yang berlakon dengan melakonkan akad nikah dalam siri lakonan mereka dianggap sah sebagai suami isteri.

Mereka berkata demikian sebagai mengulas laporan akhbar tempatan yang menyiarkan pandangan beberapa orang penggiat seni di Mesir, yang menyokong drama bersiri bercorak kekeluargaan yang disiarkan sepanjang bulan Ramadan baru-baru ini yang boleh dijadikan contoh buat tatapan umum mayarakat Arab di Mesir khususnya dan negara-negara Arab lain amnya.

Pandangan ulama’ al-Azhar yang diwartakan selepas itu sebagai salah satu bahan fatwa menyebut, bahawa dalam drama bersiri itu terdapat lakonan seorang artis wanita muda yang telahpun berkahwin, namun dalam lakonan itu beliau memegang watak seorang anak gadis yang dipinang oleh seorang lelaki dan akhirnya membawa kepada alam perkahwinan, perkahwinan itu dilakonkan dengan proses akad nikah dengan saksi dan segala yang berkaitan dengannya, di mana fatwa itu menyebut nikah itu adalah sah dan artis wanita itu berkahwin dengan dua lelaki, suaminya yang pertama dan suaminya ketika berlakon.

Walaupun isu ini hangat satu ketika dahulu namun ia cuba disembunyaikan oleh pihak tertentu, namun dibangkitkan semula apabila drama bersiri itu ditayangkan semula dalam tempoh sebulan pada Ramadan lalu yang mengundang kontroversi.

Walau bagaimanapun para ulama’ berkenaan menyandarkan pandangan mereka kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : Tiga perkara jika dilakukan dengan betul, maka akan berlakulah ia dan apabila dilakukan dengan main-mainpun ia akan berlaku, iaitu nikah, hamba sahaya dan perceraian.

Tuesday, April 20, 2010


BUDAYA AL-QURAN

Saya sempat berbincang dengan Ketua Tarbiah PMIUM semalam. Perkara asas yang kami bincangkan ialag, apakah kemuncak aksiologi tarbiah. Beliau menyatakan, melahirkan manusia yang boleh berguna untuk Islam.

Kemudian kami melanjutkan perbincangan dan ia tambah menarik dengan kedatangan saudara saya Azlan. Biasa budaya berbincang sesama kami. Bermula dengan satu perbincangan yang sangat ilmiah, bertukar kepada strategi tarbiah.

Saudara Azlan mengemukakan gagasan menarik untuk saya dedahkan. Ke arah mewujudkan budaya al-Quran kalangan ahli jamaah dengan melaksanakan beberapa konsep.

Pertama, semua ahli jamaah mesti membawa mashaf al-Quran kecil ke mana-mana sahaja mereka pergi. Natijah yang paling besar ada dua. Satu, keversihan dan kesucian diri terpaksa dijaga lantaran mereka membawa mashaf. Kedua, mereka akan terdidik untuk membaca al-Quran.



Kedua, mewujudkan suasana cinta al-Quran dengan memulakan sebarang majlis dengan membaca al-Quran dan bertadabbur bersama-sama. Apatah lagi jika surah yang dipilih ialah tentang akhirat dan kematian. Ia pasti lebih melunakkan hati.

Jika kedua-dua perkara ini dapat diimplementasikan sebaiknya, saya yakin satu perubahan akan berlaku. Ia memerlukan kesungguhan bermula dengan komitmen kalangan pimpinan terlebih dahulu. Jika pimpinan memulakannya, maka pasti akan diikuti oleh semua ahli.

Al-Quran adalah asas segala-galanya. Zikir yang paling mulia ialah al-Quran. Tiada guna karya Fathi Yakan atau Syed Hussein Nasr yang ditelaah sedangkan al-Quran kurang menjadi pedoman dan irsyad. Ia merugikan sebenarnya.

Saya juga mencadangkan agar Ketua Tarbiah, Saudara Hadi meneliti semula sembilan ciri Ibadur Rahman yang difirmankan Allah dalam surah al-Furqan. Maka ciri-ciri itu mesti difahami oleh semua ahli dan menjadi amalan dalam kehidupan dan penghidupan mereka. Selain itu, seharusnya ahli meneliti apakah muwasafat tarbiah bersepuluh yang harus mereka capai. saya pun masih dalam proses pembinaan diri.

Budaya cinta al-Quran. Semasa berjalan, kita mungkin pernah melihat ahli berjalan sambil membaca. Tetapi ada atau tidak ahli yang berjalan sambil membaca al-Quran atau mulutnya terkumat-kamit melafazkan zikir dan tasbih?

Ia bukan satu fenomena lagi bukan?

Sebagai contoh yang lain. Apabila kita berhadapan dengan sesuatu masalah, apakah kita terlebih dahulu memohon pertolongan dengan mengerjakan solat, membaca al-Quran dan mengadu kepada Allah? Atau kita kalut dan berbincang sesama ahli?

Sesungguhnya ahli hanyalah makhluk yang tiada daya dan upaya, sedangkan Allah adalah Khaliq. Allah lebih mengetahui.

Saya menutup perbincangan jam 1 pagi semalam dengan satu cadangan, "Akhi, mungkin nta boleh buat satu lounching berkaitan Generasi al-Quran Yang Unik."


BERSAMA GOLONGAN LIBERAL

Ada satu pandangan yang kritikal. Ia pernah diungkapkan oleh Tuan Guru MB Kelantan. Namun bahasa yang diungkapkan kali ini berbeza dan lebih tajam. “Apabila UMNO menerima Islam, maka PAS adalah haram untuk dikekalkan.”

Saya tergelak kecil mendengar pandangan sebegini. Seperti biasa, saya belajar menerima idea yang aneh dan mengancam. Saya mengerti, jika saya mudah melatah, maka saya akan terus menerus terperosok dalam lembah kejahilan dan kejumudan.

Dulu-dulu, awal-awal kejatuhan khilafah, Ali Abdul Raziq mengeluarkan karya anehnya tentang pemerintahan Islam yang menyebabkan beliau dikecam dan dilucutkan jawatan ulama. Rasyid Redha dan Saad Zaghlul antara yang lantang mengkritik pemikiran beliau.



Menariknya, golongan yang liberalis dari sudut berfikir mengeluarkan satu pernyataan yang mencabar status quo saya, dan kebanyakan orang. Kata mereka, lebih kurang bunyinya, “Wacana ilmiah kurang menjadi satu fenomena dalam gerakan Islam kerana mereka bimbang pembukaan ilmu yang luas akan melemahkan kekuatan mereka.”

Ali Abdul Raziq mempertikaikan sistem khilafah. Dulu, orang kurang menerima. Sekarang, ada kalangan ahli gerakan Islam yang menerima atas dasar nilai keilmuan. Saya secara peribadi, berasa takut namun amat gembira dengan situasi yang mencabar pemikiran dan tradisi ini.

Maka saya dan beberapa sahabat sudah mula merancang. Satu gagasan yang kritikal, “Mencabar tradisi berfikir secara biasa.” Bagaimana caranya? Kami sudah tidak mahu hanya mendengar pandangan yang daripada guru dan ulama, tetapi kami mahu mendengar pandangan daripada golongan liberalis dan intelektual songsang.

Menghayati pemikiran mereka, akan membawa kami ke satu alam yang lain. Pastinya, maya. Saya tidak sabar-sabar untuk bersama golongan liberal…

Saturday, April 17, 2010


KEMUNCAK PENGAKHIRAN TARBIAH

Mungkin kita boleh berbincang satu perkara. Yang saya kira, amat menakutkan saya sebenarnya. Saya gentar untuk membicarakannya. Namun ia amat penting.

Apakah kemuncak pengakhiran tarbiah yang dilalui selama ini? Mungkin di sana ada beberapa jawapan. Apakah tarbiah kita ingin melahirkan nuqaba’ cemerlang yang akan meneruskan gerak kerja perkaderan?

Atau tarbiah kita melahirkan pakar dalam bidang masing-masing? Atau mungkin melahirkan pimpinan yang berjiwa besar mahupun politikus terbilang? Yang ini harus kita perhatikan.

Ada satu elemen yang paling menarik saya perolehi daripada Ust Yusri Presiden ABIM. Beliau bertanyakan saya satu soalan yang sudah ada jawapannya. Apakah ada university di Malaysia yang mengajar mata pelajaran tasawuf?



Mungkin ada, Dr Che Zarina di UM mengajarnya. Namun tidak banyak. Jika banyak sekalipun, sejauh mana aplikasinya? Maka saya cuba kaitkan dengan tarbiah yang dijalakan baik oleh GAMIS atau jamaah lain. Maka saya simpulkan, elemen tasawuf belum lagi menjadi satu penekanan yang amat penting.

Maka mungkin saya ingin katakan begini pada hari ini. Kemuncak tarbiah ialah melahirkan ahli yang berhati bersih, khusyu’, khudhu’ serta bertaqwa kepada Allah. Maka harus ada satu penekanan yang paling utama ke arah matlamat ini.

Baik, kita cuba menjawab beberapa persoalan bersama-sama. Cuba kemukakan kepada saya satu elemen dalam tarbiah yang menitik beratkan soal zuhud dan tawadhu’. Atau soal qanaah dan bersifat syukur. Mungkin jamaah akan menilai siapa nuqaba’ yang melaksanakan usrah tetapi sejauh mana penekanan jamaah terhadap qiamullail.

Saya pun sangat lemah dalam bab ini. Sekali lagi saya tegaskan. Saya juga tidak bersaya, cuma saya ingin sekali berbincang dan membincangkannya. Baik, sejauh mana jamaah mengambil berat tentang pembacaan al-Quran kalangan ahli?

Apakah ada jamaah terlalu menekankan soal amalan zikir dan wirid-wirid tertentu selain al-mathurat. Apakah ada elemen pembersihan hati menerusi amalan-amalan tertentu? Mungkin ada, cuma apakah ia sangat penting buat jamaah?

Benar ilmu penting. Tetapi kebersihan hati itu yang terpenting. Benar pemikiran dan politik penting. Tetapi politik akan kacau bilau sekiranya makin kurang orang seperti Ust Tuan Ibrahim. Apa lagi semacam Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Maka kita boleh fikir-fikirkan bersama. Saya akhiri dengan satu pesanan, jangan sibuk membersihkan hati sehingga meninggalkan gerak kerja yang lain.


Perkongsian Oleh Mohd Dzul Khairi Mohd Noor on Sabtu 10 Jan 2009

Apabila saya mula mempelajari pemikiran Abu Hassan al-Asy’ari dan al-Maturidi, sudah timbul satu keanehan yang mendesak-desak benak saya. Saya masih terlalu muda ketika itu, menyebabkan saya hanya bersetuju dengan kesemua pandangan Imam tersebut. Apalagi guru-guru saya turut mengajarkan pemikiran kedua-dua aliran ini tanpa mempersoalkannya.


Agak berat bagi saya untuk membangkang idea yang diketengahkan Ustaz Harun Taib berkenaan Ta’addud Jamaah. Namun sebagaimana tadi, saya masih muda. Orang muda seperti saya akan tersepit. Tersepit antara pemikiran yang pelbagai. Ia menyakitkan, sangat menyesakkan. Orang-orang tua ada berpesan, orang muda mesti berani melakukan kesalahan. Husam Musa juga berpesan demikian. Tetapi apabila kami cuba melakukan sesuatu di luar kebiasaan (bukan lagi kesalahan), kami dikatakan sebagai orang yang masih mentah, tidak punya pengalaman yang luas dan melauas, maka pemikiran kami sekali lagi terkongkong. Saya sangat menganehi hal ini. Disuruh berfikir, tetapi apabila berfikir, dipasung pula daya yang terbit tu. Bahkan idealisme baru tersebut juga dikasi semahunya. Sangat aneh.

Saya tersepit dengan gejala Wala’. Wala’ mengongkong pemikiran saya. Saya ingin bebas, mengasah daya berfikir. Tetapi apabila saya ingin bebas, saya dipasung dengan satu istilah yang namanya wala’. Apa wala’ itusehigga idealisme anak muda seperti saya dipasung begini. Apabila saya ingi mengembangkan daya saya, wala’ menghantui. Laungannya, tiada jamaah melainkan dengan ketaatan.

Saya betambah aneh. Rasanya ingin saja saya menghapuskan kertas kerja wala’ dan digantikan dengan ijtihad dan berfikir. Wala’ menguburkan pemikiran dan menghapuskan budaya ijtihad. Maksud saya, wala’ dalam konteks kefahaman yang ada sekarang. Apabila ingin bertindak di luar kerangka, sekali lagi saya dipasung dengan wala’. Saya akan jadi dungu jika begini.

Benar, wala’ itu boleh dilihat dalam beberapa ayat dan hadis termasuklah ayat ke-55 dalam surah al-Maidah. Wala’ itu rangkumannya empat; Taat, mahabbah, nusrah dan qurbah. Bagus, tetapi saya tidak bersetuju apabila wala’ itu menghapuskan budaya berfikir.

Ada beberapa kes. Saya mengajak seorang sahabat saya untuk mengikuti satu program Gamis. Program tarbiah. Tetapi sahabat saya menolaknya kerana pimpinan tidak mengizinkannya tanpa sebarang sebab yang munasabah. Bagus wala’ itu, tetapi dangkal dan membengangkan dari sudut berfikir. Di mana konsep Afala Ta’qilun dan Afala Tatafakkarun yang disebut berulang kali oleh Allah dalam ayat al-quran? Bukankah seruan berfikir iu lebih banyak dinyatakan Allah al-Quran berbanding seruan wala’?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain