Tuesday, December 21, 2010

bocor sana, bocor sini; antara kontroversi dan konspirasi

Sepanjang bulan Disember banyak sangat headlines kat News Site, Berita, Paper dsb mengenai Wikileaks. Wikileaks yang bermula sebagai portal berita uncensored tiba2 menjadi tumpuan dunia khususnya kerajaan Amerika Syarikat berkaitan pembocoran dokumen2 rahsia milik kerajaan mengandungi maklumat sulit.

Kemudian, penangkapan pengasas Wikileaks menimbulkan banyak kemarahan ramai pihak sehinggakan tercetus perang siber yang dimulakan oleh Anonymous Group. Tak kurang juga penubuhan pesaing Wikileaks serta macam2 lagi consequences yang berlaku yang pastinya menimbulkan tanda tanya apakah sebenarnya Wikileaks, tujuan mereka dan kenapa banyak negara mengharamkan wikileaks.

jap2.. anda tahukah apa itu WIKILEAKS?

WIKILEAKS the story



Wikileaks adalah non-profit organization bertujuan untuk membongkar segala aktiviti dan berita yang berlaku di dunia tanpa sebarang censorship. Wikileaks menerbitkan lebih 1 juta dokumen rahsia mengandungi maklumat2 penting sulit seperti berkaitan kerajaan. diplomatik, ketenteraan dan sebagainya. 

Dokumen2 sulit dalam database Wikileaks diperoleh daripada banyak sumber Anonymous di seluruh dunia dan identiti orang yang membocorkan maklumat adalah dilindungi dan selamat. Dengan itu, banyak maklumat-maklumat yang sepatutnya tidak boleh diakses oleh public boleh diakses menerusi laman web Wikileaks.

Dikatakan organisasi Wikileaks terdiri daripada golongan hackers yang handal dan mereka sangat bencikan kerajaan yang corrupted, hipokrit, zalim dsb dan tujuan mereka adalah membongkar segala aktiviti sulit dan keji yang dilakukan oleh mereka.

Wikileaks tidak mempunyai ibu pejabat “Headquarters” tersendiri, dan berapa ramai orang dan siapa di sebalik tabir, bagaimana mereka beroperasi dan siapa yang menanggung kos pembayaran etc masih belum diketahui secara terperinci buat masa sekarang.

Laman web asal Wikileaks ialah Wikileaks - Wikileaks namun tidak boleh diakses sekarang berikutan domain wikileaks.org telah dihapuskan oleh kerajaan Amerika. Server asal wikileaks juga down berikutan serangan DDos (Distributed Denial of Service) oleh hackers. 

Untuk mengakses wikileaks, anda boleh rujuk website mirror : WikiLeaks



Pembongkaran Dokumen Rahsia oleh Wikileaks



Antara senarai2 pembongkaran yang telah dilakukan oleh Wikileaks:

- Video pengeboman tentera US ke atas orang awam di Iraq, didedahkan kepada umum pada 5 April, 2007. 

(dekat youtube boleh search collateral murder-wikileaks-iraq)


- Afgan War Diary, kompilasi lebih 76,900 dokumen mengenai serangan Amerika Syarikat ke atas Afghanistan bertarikh dari January 2004 hingga December 2009. Banyak maklumat dalam dokumen tersebut diklasifikasikan sebagai sulit. Maklumat ini boleh diakses bermula dari 28 July 2010. (wiki :Afghan War Leaks)

- Pembongkaran 250,000 dokumen mengenai cable diplomatic Amerika Syarikat. Pembongkaran inilah menjadi sebab utama kenapa Wikileaks diburu oleh kerajaan Amerika Syarikat kerana ia mengandungi banyak maklumat yang tak harus diketahui umum dan super top secret; 



- Antara yang mengejutkan banyak pihak ialah Negara-negara Arab menyarankan US supaya serang Iran. Ramai pihak segera mengecam tindakan negara-negara Arab dengan mengatakan negara Arab adalah dalang dan berbuat demikian untuk kepentingan negara masing-masing.

Kalau Iran kena serang mesti harga minyak meningkat kali ganda, dan negara-negara Arab lain yang paling untung sebab boleh jual minyak kepada negara lain dengan harga tinggi. Untuk maklumat boleh rujuk Blogserius.

- Wikileaks juga mendedahkan terdapat 2 syarikat di Malaysia yang menjalankan aktiviti sulit dengan Iran bagi tujuan pembelian teknologi missile daripada China. (sumber: DeccanHerald)



Selepas ini, apa lagi pembongkaran yang bakal dilakukan oleh Wikileaks belum diketahui


Julian Assange – pengasas Wikileaks

Julian Assange ialah pengasas Wikileaks dan merupakan jurucakap utama bagi organisasi wikileaks. Beliau ialah wartawan Australia, penerbit berita dan seorang aktivis internet. Dikatakan beliau mempunyai background sebagai seorang penggodam (hacker) komputer yang cekap dan seorang yang sangat genius dan licik tetapi mempunyai sense of justice yang tinggi.

Pembongkaran 250,000 dokumen mengenai cable US oleh Wikileaks menjadikan beliau sebagai target oleh kerajaan US, di mana Sarah Palin menggambarkan beliau sebagai seorang pengganas dan mempunyai tahap ancaman yang tinggi kepada US dan banyak negara lain.

Pengasas Wikileaks ini telah ditangkap di London pada 7 Disember 2010 berikutan dakwaan tuduhan rogol dan seks secara paksa, dikatakan dilakukan beliau pada August 2010. 

Ramai penyokong Julian Assange mendakwa tuduhan tersebut adalah sengaja direka dan konspirasi untuk menjatuhkan Julian Assange dan menutup mulut beliau dari membocorkan banyak lagi maklumat sulit. Penangkapan Assange juga berniat untuk melemahkan organisasi Wikileaks dan mengurangkan aktiviti mereka.




jom! tingkatkan kemahiran mahasiswa dalam dunia cyber..
future generation need us..
let us save the world.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain