Monday, November 5, 2012

SEMUT : Walaupun dirimu sensatif , tapi banyak naratif


                Suasana konvensional pagi terasa sentiasa indah, Sang Mentari yang samar-samar kelihatan kerana masih diselimuti kain kabus yang tiga inci tebal agaknya.. SubhanaAllah!! Alhamdulillah!! Itulah suara-suara yang terjerit dari hati kecilku. Masakan tidak, hari ini aku bisa menghirup udara segar di luar bilik setelah berhari-berhari bertapa di dalam ruangan itu, berkomunikasi dengan buku-buku serta alat-alat tulis yang comel. Letih !!
                Sedang aku syok menikmati kelazatan masakan air tangan Kak Noni, tiba-tiba melihat satu barisan semut berkawad di tepi dinding. Mereka begitu rajin, tak terputus barisan bila berjalan, dan tiada satu pun yang  give up dalam perjalanan mereka. Tertarik lagi apabila melihat mereka seperti mengenali satu sama lain apabila  bertemu, mereka seakan-akan bercium dan bersalaman. Mungkin kerana formic acid dalam badan mereka, kerana itu mereka bisa mengenali spesis mereka.
                “Hurm, Adik Nadhira, kenapa Allah ciptakan serangga yang kecil macam semut tu?” Tanya aku kepada seorang adik yang duduk menghadap aku sambil jariku menunjuk ke arah semut-semut tadi.
                “Cuba akak tengok, mereka rajin walau tubuhnya kecil, mereka kuat apabila berkoloni dan mereka juga antara haiwan yang selalu memuji Allah.” Jawab Nadhira spontan.
                “ Yup! Benar sekali, semut juga antara haiwan yang terbanyak dalam dunia, seorang manusia nisbahnya sejuta semut.! Kalau macam tu, banyaknya kalimah-kalimah Allah yang diagungkan oleh ciptaanNya setiap hari.” Sambungku tentang profil diri semut.
                “SubhanaAllah!! Sebab tu kita tak boleh sewenang-wenangnya membakar sarang semut, seperti kisah seorang Nabi yang membakar sarang semut dek kerana seekor semut mengigitnya.” Cerita Nadhira kayak mebelek helaian sirah.
                “ Ia benar, Adik Nadhira pernah dengar tak kisah seekor semut dengan Nabi Sulaiman?” tanyaku, mahu merancakkan bual santai kami.
                “ Yang mana tu akak? Adik dah lupa..Heheh.” balasnya dengan nada yang malu tapi mahu.
                “ Ceritanya bermula begini…………………….







                     " Begitulah iman seekor semut, Hebat bukan??" tanyaku kepada Nadhira sekadar mahu memberhentikan lamunannya dengan cerita tadi.
 
                     " Benar-benar! Sebab itulah  kita kene cari hikmah dalam setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita, tidak kira sekecil manapun semut atau sebesar manapun seekor gajah, pasti ada barangan hilangan dalam cerita mereka.." syarah Nadhira.

                “Nadhira! Tengok tu, ada semut dalam mee goreng akak! “ Jeritku kerana terperanjat.
                “Takpe-takpe, akak buang je bangkai semut tu, lepas ni boleh la makan. “ jawab Nadhira dengan senyuman, mahu meleraikan ketegangan aku.
                “Erk.. boleh ke?? Makanan ni jadi kotor ke tak?? Akak geli nak makan.” Jawabku.
                “InsyaAllah tak kotor sebab Imam Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin (1/438) juga menegaskan bahwa apabila semut atau lalat terjatuh ke dalam periuk makanan, maka tidak harus menumpahkan dan membuang semua makanan yang ada dalam periuk makanan tadi, karena yang dianggap menjijikkan adalah fisik bangkai semut atau lalat tadi, sejauh keduanya tidak mempunyai darah maka tidak najis, ini juga menunjukkan bahwa larangan makan keduanya karena dianggap menjijikkan.” Terang Nadhira panjang lebar.
                “Ooo.. begitu. Terima kasih Nadhira, akak segan dengan awak..” aku mengiyakan sambil menyuap mee goreng ke dalam mulutku kerana kagum dengan penerangannya persis seorang peserta dalam rancangan reality TV, Dai.
               
            Kami tersenyum dan seraya berkata :

                 "Walaupun dirimu sensatif , tapi banyak naratif !! "


adaptasi cerita kami,
Brabus Rocket. 





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain