Tuesday, June 5, 2012

 " KITA MENIKAH TANPA WALI, SAKSI DAN PENGISYTIHARAAN?? "


Assalamualaikum wbt, ramai sahabat kite memilih cuti sekolah sebagai tempoh untuk bercuti bersama keluarga, berehat sepuas-puasnya setelah berpenat lelah belajar, tak kurang juga yang memanfaatkan cuti ini dengan memantapkan kemahiran dan menambah ilmu di pondok-pondok mahupun kem. Tapi, bagi ana, cuti sekolah ibarat minggu yang ditakuti oleh banyak haiwan ternakan  terutamanya lembu dan kambing.. Kenapkah?? Kerana mereka terpaksa menjadi korban kepada bukti cinta pasangan suami isteri.




Mana tidakknya, keluarga ana pernah mendapat kad undangan perkahwinan daripada pelbagai negeri dan keluarga sebanyak 10 keping pada tarikh yang sama!! Memang pantas jikalau ana bilang cuti sekolah ialah masa terbaik membina bahtera..hehe..



Cukup sahaja melihat kegemuruhan Sang Lelaki sewaktu melafazkan akad nikah, untuk menghalalkan perhubungan cintanya dengan Sang Wanita, ana mengerti ia merupakan satu perjanjian ikat setia yang telah diisyhtiharkan oleh bakal suami kepada sejagat manusia yang menyaksikannya..



Tiba-tiba, terdetik dalam hati ana,, macamna pula penikahan yang berlaku tanpa semua ini?? Tanpa wali kepada bakal isteri, tanpa saksi dan tanpa pengisytiharaan?? Atau secara mudahnya, kite menggunakan istilah Nikah Mut'ah..So, terdetik dalam hati ana untuk menulis artikel mengenainya . Bahkan,ana merasakan ada sekelompok manusia masih belum memahaminya kerana nikah mut'ah masih berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini hatta golongan yang mendalami ilmu agama sendiri.



APAKAH ITU NIKAH MUT'AH??

Nikah mut'ah (Arab: نكاح المتعة nikāḥ al-mut'aṯ, harfiah: perkahwinan[1] untuk keseronokan[2]), atau sigheh, adalah perkahwinan bagi tempoh masa tertentu, yang menurut Mazhab Syiah, adalah perkahwinan bagi masa yang telah ditetapkan, dan selepas itu, ikatan perkahwinan tersebut terlerai. Ia adalah bentuk kedua perkahwinan Islam seperti dalam al-Quran (4:24):
 "Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina. Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah dia menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah) dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu (suami isteri), sesudah ditetapkan mas kahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."
Walau bagaimanapun, ia dinyatakan sebagai haram oleh pihak ahli Sunnah wal-Jamaah. Bab ini yang paling diperdebatkan dalam bidang fiqh; ahli Sunnah dan Syiah masing-masing memegang pendapat yang berbeza tentang keizinan untuk perkahwinan ini. Mut’ah dalam Syiah lebih banyak berpunca dari ajaran Majusi yang mengajarkan fahaman "seks bebas" di kalangan penganut-penganutnya. Walau bagaimanapun, Syiah meriwayatkan bahawa Imam Ar Ridha (Imam yang ke-8 Syiah) menyatakan bahawa Mut’ah itu tidak halal kecuali kepada orang yang mengertinya iaitu haram kepada orang yang jahil tentangnya. [3]


BAGAIMANA NIKAH MUT'AH BOLEH TERJADI??


1.   Tanpa wali, saksi dan perisytiharan.[4]
2.   Di mana-mana sahaja di antara seorang lelaki dan seorang perempuan.
3.   Dengan perempuan YahudiNasrani dan perempuan pelacur sekalipun.[5]
4.   Walaupun tidak mengetahui sama ada perempuan itu bersuami atau tidak.[6]
5.   Dengan perempuan dalam lingkungan umur yang tidak tertipu iaitu 10 tahun.[7]
6.   Dengan bayaran mas kahwin yang tidak terlalu besar, hanya memadai dengan segenggam gandum atau segenggam makanan atau buah tamar atau satu dirham bahkan kurang lagi dari satu dirham.[8]
7.   Dengan perempuan tanpa had. Ia tidak terbatas kepada empat orang sahaja.[9]
8.   Untuk jangkamasa tertentu seperti 2 tahun, 2 bulan, sebulan, seminggu atau sehari.[10]
9.   Dengan seseorang perempuan beberapa kali. Perempuan itu tidak haram kepadaa lelaki yang telah melakukan melakukan mut’ah dengannya walaupun beberapa pada kali yang ke-3 bahkan pada kali yang ke-1000 sekalipun.[11]
10. Dengan bayaran maskahwin secara ansuran dan tidak memberi sebahagian daripada maskahwin mengikut keadaan hari atau masa keengganan perempuan bergaul dengan lelaki yang mengadakan aqad mut’ah dengannya. Misalnya mereka mengadakan akad mut’ah untuk 10 hari dan menentukan maskahwinnya sebanyak RM 100.00 tetapi si lelaki bimbang perempuan yang dia lakukan mut’ah dengannya itu tidak akan memenuhi tempoh yang dipersetujui itu maka bolehlah ia mengaqad mut’ah dengan bayaran maskahwinnya secara beransur-ansur. Jadi jika perempuan itu hanya memenuhi kepuasan lelaki tersebut selama 5 hari sahaja, maka lelaki itu perlu membayar RM 50.00 sahaja.[12]

 PERSOALAN YANG MUNGKIN TIMBUL

Soalan 1.
Ahli Syiah mengHALALkan  nikah mut'ah kerana mereka menghukumkan surah an-nisa' ayat 24 sebagai penghalalan kpd nikah mut'ah. Macamana tu??

Jawapan daripada saudara Umar :
Ingin ana nyatakan tafsir at-tobari dan tafsir ibnu kathir.
sebelum itu, mari kenali siapa ibnu jarir at-tobari dan ibnu kathir

ibnu jarir at-tobari :
- tafsir bi ma'thur (Al-Quran dgn AlQuran, Alquran dgn hadis)
- berbangsa tabaristan
- lahir 224 hijrah (kurun kedua hijrah,sgt dkt dgn zaman Rasulullah)
- meninggal tahun 310 hijrah
- ulama' menggelar beliau sebagai "ensiklopedia ilmu" krn hebat dlm pelbagai bidang ilmu

-imam nawawi di dlm kitabnya tahzib mengatakan : tafsir ibnu jarir merupakan sebuah kitab yg mana belum ada seorang pun yg menyusun kitab lain yg setanding dgnnya.ibn jarir merupakan seorang yg berilmu dan unggul serta istimewa dimana beliau dapat memberi isyarat yg baik dlm kata2 atau lafaz yg samar2 i'rabnya.justeru itulah tafsir ibn jarir mengatasi kitab tafsir yg dihasilkan org lain.hal ini terbukti dimana ibn kathir juga banyak mengambil pendapat dan hujah drpd tafsir ibn kathir.

surah an-nisa' ayat 24 = tafsir ibn jarir mengatakan :maksud ayat "famastamta'tum" bermaksud bukan nikah mut'ah tetapi bermaksud berikan mahar kpd wanita2 yg dinikahi yg dicampuri kerana terdapat dalil diharamkannya nikah mut'ah.... jadi, baik sunni mahupun syiah, haruslah menerima bahawa di sisi Islam itu, jelas tafsir ini mengatakan ianya bukan mut'ah krn ada dalil haram.itu ibn jarir yg sebutkan yg seorang ahli ilmu yg sgt pakar yg hidup pd zaman yg dkt dgn zaman Nabi yg masih kuat lagi pegangan akidah islam.
tafsir at-tobari jilid vi 2001 : 561-591

ibnu kathir :
- lahir di basrah
- lahir tahun 705hijrah dan meninggal 774 hijrah
- ibnu hajar al-asqalani menyebut : "ibn kathir merupakan seorang ahli hadis yg alim dan faqih"
- seorang yg sgt teliti meriwayat tafsir drpd ahli tafsir

tafsir ibn kathir surah an-nisa' ayat 24 : ayat ini beliau ambil drpd pendapat mujahid (ulama' tabi'in) iaitu yg dimaksudkan dgn ayat ini berkenaan nikah mut'ah. dasarnya drpd hadis bukhari dan muslim drpd ali bin abi talib yg bermaksud "Rasulullah s.a.w melarang nikah mut'ah dan daging khimar jinak pd perang khaibar".


kesimpulan : dlm hal ini, utamakan tafsir ibnu jarir krn tafsirnya lebih menepati piawaian pentafsiran..jd, surah an-nisa' ayat 24 tdk boleh dijadikan hujah semata-mata utk penghalalan nikah mut'ah... krn bahkan kedua-dua tafsir ini mengatakan "ada dalil pengharaman nikah mut'ah"


Soalan 2 :  
Nikah mutaah ini pernah berlaku pada zaman Nabi oleh seorang sahabat ketika dia terdesak dalam suasana perang. Saat itu Nabi izinkan kepadanya. Kenapa zaman kita sekarang tak boleh??


 Jawapan daripada Fatimah Syarha : 
 Namun, keizinan itu telah MANSUKH (dihapuskan) selama-lamanya berdasarkan IJMA' ULAMA;.

Imam Al-Baihaqi menukilkan dari Ja’far bin Muhammad (Al-Baqir) bahwa beliau pernah ditanya tentang nikah mut’ah maka beliau menjawab, “itu adalah perbuatan zina.”

Demikian pula imam Muslim meriwayatkan sebuah hadits dalam kitab Shahihnya dari Sabrah bin Ma’bad Al-Juhani dari Nabi Shalallahu ‘alaihi wa Sallam bahwa beliau bersabda. Lafazh hadits (yang akan disebutkan ini) juga diriwayatkan Ahmad 2/405-406, Muslim 2/1025, no.1406. Ibnu Majah 2/631, no.1962, Ad-Darimi 2/140, Abdurrazaq 7/504, no.14041, Ibnu Abi Syaibah 4/292, Abu Ya’la 2/238 no.939, Ibnu Hibban 9/454-455 no.4147, dan Al-Baihaqi 7/203. “Sungguh! Aku dahulu mengizinkan kalian untuk melakukan mut’ah dengan wanita. (Ketauhilah!) sesungguhnya Allah telah mengharamkannya sampai hari kiamat. Barangsiapa yang masih melakukannya hendaklah meninggalkannya dan jangan mengambil sesuatu yang telah ia berikan kepadanya (wanita yang dia mut’ahi).”


Oleh sebab itu, perlakuan tabiin yang dilarang Umar itu tidak boleh dijadikan hujah untuk menghalalkan nikah mut'ah. Begitu pegangan kami Ahli Sunnah. Jika golongan Syiah tidak bersetuju juga, tiada paksaan dari kami.

Wa Allahua'lam..

Rujukan
3.    Man Laa Yahdhuruhul Faqih j . 3. hal.459
4.    At Thusi- Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 248 , 249 , 254 , An Nihayah hal. 489
5.    Khomeini-Tahriru Al Wasilah jil. 2 hal. 292
6.    Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 253, An Nihayah hal. 489
7.    Al Istibshar j. 3 hal. 461, Al Furu’ Min Al Kafi jil . 5 hal. 463
8.    Al Furu’ Min Al Kafi jil. 5 hal 457 , Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 260
9.    Jaafar As Shadiq bahawa beliau ada berkata, "Berkahwinlah dengan mereka secara mut’ah walaupun sampai 1000 orang kerana mereka itu termasuk di antara perempuan sewaan" . (Al Istibshar j. 3 hal. 461, Tahzibu Al Ahkam j. 7 hal. 259, Wasaailu As Syiah jil, 14 hal, 446, Al Furu ‘ Min Al .Kafi jil. 5 hal. 452)
10.  Sekurang-kurang tempoh bagi mut’ah itu boleh dilakukan mengikut sebagaimana yang tersebut di dalam riwayat ( Syiah ) dari Ali bin Muhammad Al Jawad (Imam yang ke-10 Syiah ) bahawa beliau pernah ditanya, "Berapa lamakah sekurang-kurangnya tempoh bagi mut’ah itu boleh dilakukan? Adakah harus seseorang melakukan mut’ah dengan syarat sekali persetubuhan?, "Ya, tidak mengapa. Tetapi bila selesai (daripada persetubuhan itu) hendaklah ia memalingkan mukanya dan tidak memandang lagi kepada perempuan itu. (Al Furu’ Min Al Kafi j. 5 hal 460. Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 267)
11.  Ini tersebut di dalam riwayat Syiah dari Aban bahawa ada orang bertanya Jaafar As Shadiq tentang bolehkah seseorang melakukan mut’ah dengan sesorang perempuan beberapa kali? Jaafar Al Shadiq menjawab, "Tidak mengapa, ia boleh melakukan mut’ah dengannya seberapa kerap yang dikehendakinya". Al Furu ‘ Min Al Kafi jil . 5 hal. 460, Wasaailu As Syiah jil. 14 hal. 480.
12.  Ini berdasarkan riwayat mereka (Syiah) daripada Umar bin Hanzalah katanya, "Aku bertanya Jaafar As Shadiq; Bolehkah aku mengadakan aqad mut’ah dengan seorang perempuan selama sebulan dengan tidak memberikan kepada perempuan itu sebahagian daripada maskahwinya? Jaafar As Shafiq menjawab, "Ya, boleh. Ambillah daripadanya sekadar masa keengganannya (untuk bergaul denganmu). Jika setengah bulan ambillah separuh, jika sepertiga bulan ambillah satu pertiga."(Al Furu’ Min Al Kafi j.5 hal.461,Wasaailu As Syiah jil.14 hal.481,Biharu Al Anwar jil.100 hal.310)

(dipetik dan diedit daripada blog Kak Ha.. ^^)





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain