Wednesday, March 21, 2012

REVOLUSI SYRIA

Bismillah..

Insya-Allah kali ini admin ingin menceritakan sedikit gambaran situasi yg berlaku di Syria sekarang ini...


Punca Revolusi.

Puncanya berlaku apabila ada sekumpulan kanak-kanak dalam 28 orang bermain-main dan telah menulis sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN.
Slogan ini telah dilaungkan di negara-negara yang berevolusi.
Mengetahui perihal ini, pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak-kanak ini.Mereka telah disiksa dengan cara mencabut kuku-kuku kaki dan tangan mereka . Salah seorang kanak-kanak itu telah meninggal dan keluarga minta mayat kanak2 itu serta meminta kanak-kanak  yang lain dilepaskan. Kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak-kanak itu, mereka perlu memberi wanita-wanita dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak-puak kerajaan ini. Perkara ini merupakan sesuatu yang menghinakan. Lantas berlakulah revolusi di Syria.



Rakyat Marah.


1) Kebangkitan rakyat bermula 8 bulan yang lepas.
2) Jumaat lepas, labih 3 JUTA rakyat Syria keluar berdemo.
3) Kini, kesemua rakyat Syria keluar berdemo. Mereka mahukan kebebasan. Selama 42 tahun mereka tidak mendapat hak kebebasan.
4) Rakyat minta supaya Allah diletakkan pada tempatnya, mahukan kebebasan, dan supaya jaga tanah air dengan seeloknya.
5) Rakyat Mahu Presiden Dihukum. Itu antara slogan yang dilaungkan sekarang kerana presiden Syria telah banyak membunuh rakyatnya.

Kekejaman Kerajaan Syria.(Presiden Basyar Asad)

1) Dalam masa 42 hari telah mati seramai 40 000 orang rakyat.
2) 39000 orang telah cedera. Mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.
3) Membunuh 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital.
4) 9000 tahanan ditahan.
5) 413 orang telah syahid didalam penjara.
6) Wanita-wanita diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2 dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.
7) Seorang ukhti, bernama Zainab Al-Husni, telah ditangkap dan dia diperkosa oleh tentera yang menangkapnya. Beliau melawan, akhirnya terbunuh dan telah dipotong 4 KERAT. Anggota badan yang di kerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau. INI SERIUS KEJAM!
8 ) Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.
9) Menyuruh tukar La ilahaillah kepada La ilah illah Basyar Asad. INI SERIUS SESAT!


Info Tambahan


1)Pegawai di Kementerian Luar Turki mendakwa, bilangan tentera Syria yang berpaling tadah hampir 60,000 orang. Menurut sumber tersebut, berdasarkan maklumat perisikan negara Turki, seramai 20,000 tentera berpaling tadah pada bulan lalu manakala 40,000 lagi bilangan mereka yang berpaling tadah sebelum 20 Februari 2012 lalu. Menurut sumber berkenaan, bilangan anggota tentera Syria seramai 295,000 orang berdasarkan kajian Institut Kajian Strategik yang berpusat di London.

2)Tentera Basyar Asad sedang menjaga Berhala Hafiz Asad di bandar Raqqa kerana bimbang orang ramai yg keluar berdemo akan merobohkan berhala tersebut, dam memang terbukti pd hari Jumaat 17/3/2012 seramai 200,000 orang telah keluar berdemo bg menghantar jenazah Syuhada' yg terbunuh, dalam selepas pengkebumian mereka bergerak ke Berhala tersebut untuk merobohkannya .tetapi mereka di tembak oleh tentera Basyar yg menjaga berhala tersebut dan hasilnya seramai 7 org gugur syahid insyaallah dan berpuloh lagi cedera..
Mereka Yg Syahid..


Hayati kata-kata As-Syahid Imam Hasan Al-Banna ini:

"Islam pasti akan bangun & Daulah Islam pasti tertegak di muka bumi ini, bila & di mana bukanlah persoalannya, tetapi adakah KITA tergolong dalam golongan yang menyumbang kepada kebangkitan ISLAM itulah yang perlu ditanya."


Sumber:
-P E R K O N G S I A N  A N T A R A B A N G S A  ‘R E V O L U S I  S Y R I A’
AL-SYEIKH DR. KHALED HASAN HINDAWI
(Pembantu Khas Al-Syeikh Dr. Yusof Al-Qardawi)
-


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain