Friday, July 6, 2012

Syaaban dah nak habis!


Alhamdulillah kita telah pun sampai ke 17 Syaaban 1433H. Tak lama lagi Ramadhan akan pula menjenguk kita. Semua dah prepare dari segi mental dan fizikal? Tepuk dada tanya iman ya :)
Saya nak kongsikan sedikit secara ringkas mengenai amalan di bulan Syaaban kepada anda semua.


 AMALAN BULAN SYA’BAN


Alhamdulillah, ini adalah beberapa amalan pada bulan Sya’ban bagi sesiapa yang ingin berjalan menuju akhirat. Bulan Sya’ban adalah salah satu bulan yang sangat istimewa kerana ia adalah bulan kebaikan (al-Khair) dan keberkatan (al-Barakah). Penduduk langit mengenalinya dengan Syahr an-Nabi (Bulan Nabi Muhammad SAW) kerana Allah SWT memuliakan dan mengagungkan Baginda SAW dengan beberapa mukjizat dan kurniaan pada bulan ini. Kemuliaan Sya’ban juga terletak pada malam ke 15 nya (malam Nisfu Sya’ban). Hati-hati yang ingin berjalan kepada Allah SWT, pasti tidak akan melepaskan peluang meraih keberkatan bulan ini dengan amal ubudiyyah kepadaNya.


# Bacaan setiap hari dan malam

1.Banyakkan membaca di sepanjang Sya’ban
“Tiada Tuhan melainkan Allah dan tidaklah kami beribadah kecuali kepadaNya. Kami mengikhlaskan diri dalam agama, walaupun dibenci oleh orang-orang kafir.”


2.Istighfar dibaca 70 kali atau 100 kali pagi dan petang


3.Membaca tasbih 100 kali setiap hari


4.Membaca tasbih, tahmid, tahlil, takbir dan hauqalah 100 kali setiap hari.


5.Membaca solawat 10 kali atau 100 kali pagi dan petang
(Bacalah solawat sebanyak-banyaknya kerana ayat yang berkaitan perintah bersolawat ke atas Nabi kepada ummat diturunkan pada bulan ini.)


6.Membaca takbir 100 kali selepas solat Subuh dan 100 kali selepas solat Asar


7.Membaca Zikrullah 10 kali setiap hari
“Tiada Tuhan melainkan Allah sebelum adanya setiap sesuatu. Tiada Tuhan melainkan Allah setelah luput setiap sesuatu. Tiada Tuhan melainkan Allah, kekal Tuhan kami dan binasalah setiap sesuatu.”


8.Amalan umum setiap hari dan malam
Banyakkan solat-solat sunat; Rawatib dan Nawafil, membaca Al-Qur’an, berzikir, bertasbih, berselawat, beristigfar untuk diri sendiri, keluarga dan seluruh umat Nabi Muhammad . Adalah sangat baik sekali berusaha mengkhatam sebanyak mungkin zikir, aurad, hizh, ratib, doa yang terdapat di dalam kitab-kitab amalan para Auliya’ dan masyaikh. Setiap amalan para Auliya’ ini mengandungi sir (rahsia). Jika ditakdirkan tidak sempat membaca amalan-amalan aurad atau hizb atau ratib yang lain, usahakan untuk tidak meninggalkan membaca Ratib Al-Haddad (Ratibul Haddad) susunan Quthb al-Irsyad wa Ghauth al-‘Ibad wa al-Bilad, Al-Imam al-Habib Abdullah bin Alawi al-Haddad kerana sir yang ada pada ratib-ratib lain, ada pada ratib ini, mengikut para masyaikh yang muhaqqiqin.


-sumber : Ust Muhadhir bin Haji Joll
(Syukran kathir kpd sahabat yg berkongsi ilmu ini yg diberi oleh ustaz. Sebenarnya banyak lagi tapi saya hanya post sebahagian kecil daripadanya. Moga bermanfaat ^^)







Jom hayati short story ni ramai2!

Setiap org ibarat sebatang Pensel..
dicipta oleh Maha Pencipta dengan penuh UNIK dan ISTIMEWA
Sama sama kita ambil ibrah ok ^__^

by : Canon Conan

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blog2 lain